För att jag temporärt kan döpa om bloggen till "LOST - *fapfapfap*"


(För er som inte fattade rubriken: minus 100 internetz till er)


Tänkte att jag kunde skriva lite om själva serien LOST för en gångs skull, och inte bara slänga mig med random bilder och grejs, som jag alltid gör med allt jag gillar. Det kanske blir lite mer substans i det hela... Kan dock inte lova att jag inte slänger in några roliga bilder eller någonting liknande ändå. Detta är ju trots att Johannas blogg. Den överlever inte utan the randomness och teh lulz.


Ok, where to begin?...
Jag vet! Jag kan ge lite tips till er som antingen inte har sett LOST ännu (jag säger "ännu", för se det kommer du. Give in to the pressure!), eller er som sett några avsnitt/säsonger, men tappade intresset, på hur ni kan gå till väga för att så roligt, effektivt och bra som möjligt ta er igenom serien.


1. Skaffa alla avsnitt, lagligt eller inte. Kolla inte på det på tv, är mitt råd. Detta gjorde jag nämligen när det sändes första gången, alltså när det gick en gång i veckan, komplett med säsongsuppehåll och andra härligheter. LOST (tillsammans med exempelvis Prison Break) är väldigt följetångsbaserat, så att se ett avsnitt i veckan blir lätt väldigt förvirrande, eftersom man hunnit glömma alla gamla plots och mysterier. Visst, nu för tiden går det kanske på någon Svensk kanal en gång om dagen (jag vet inte), och då kanske det inte blir lika jobbigt, men det är fortfarande mindre förvirrande att se minst tre avsnitt per dag när man försöker ta sig igenom serien. Själv såg jag mellan 5 och 10 avsnitt per dag, vilket jag tyckte funkade för mig i alla fall.

2. Kolla Lostpedia om det är någonting du inte fattar. Jag lovar, det hjälper. Svälj din stolthet, och kolla om det är någonting du tänkte "Wuuuut?" till, eller någon karaktär de pratar om i något avsnitt, som du inte för ditt liv kan minnas. En varning angående detta är dock att det finns en liten risk att du råkar spoila någonting från framtida avsnitt. Själv spoilar jag alltid hejvilt, alla serier jag kollar på, men alla kanske inte har ett lika relaxed relationship till spoilers som jag.

3. Re-watching is your friend! Detta tips gäller först och främst för er som redan sett en säsong eller två, men som la av (som jag gjorde). Tänk inte "Nej men asså, jag har ju redan sett säsong 1 och 2 för två år sen, så jag kan lika väl börja från säsong 3." Seriöst, det funkar inte så med följetångsserier. Du kanske kommer ihåg karaktärernas namn, och vad som händer i ett handfull avsnitt, men jag lovar att du glömt bort så pass mycket att du skulle sitta som ett gigantiskt frågetecken om du inte började om från början.

4. Hitta en vän som är ett fan av LOST. Detta gäller för basically alla serier. Det är alltid enklare att komma in i någonting och hålla intresset vid liv om du har någon att prata om serien med. Själv är jag en sån som pratar med folk om mina fandoms, även om de inte vill lyssna (ett stort förlåt går till min syrra, som fått stå ut med mitt tjat om basically varenda tv-serie som någonsin getts ut), men det är inte alltid jätteuppskattat. Mitt tips är att hitta någon som gillar LOST (någon måste du ändå känna), och bara random prata om serien. Visst, det kanske inte funkar för alla, men för mig är det i alla fall second nature att prata tv-serier med mina kompisar.

5. Kolla igenom serien med en vän. Detta funkar inte för alla (speciellt inte för mig), men jag vet att vissa inte tar sig tid att verkligen sätta sig ner och kolla igenom en serie om de gör det ensamma. Som sagt, det funkar inte så för alla dock. Jag är en sån som inte kan kolla på en serie för första gången med någon annan (om det är någonting jag bryr mig om, som typ Grey's Anatomy, Star Trek, LOST, etc), utan kan bara börja kolla på avsnitt med någon annan i rummet när jag redan sett avsnittet en gång. Detta är för att jag typ är ohälsosamt investerad i vissa tv-serier, och inte vill bli störd, men om du inte är en sån människa så rekommenderar jag att du kollar på serien i gott sällskap (dock med subtitles, så att ni kan läsa texten om någon pratar lite någon gång, och inte missa någonting av handlingen).


Det var nog allt från mig och mina experttips för denna gången. Låtom oss avsluta detta inlägg med lite skratt.





//Johanna, ingen annan.

Jag vet att ni har en åsikt om inlägget, så låt höra. Det finns inga dåliga åsikter, bara dåliga argument... Eller nåt annat halvsmart och halvdjupt crap.


Namn:
Bli ihågkommen här?
E-mail:

Namn på blogg/hemsida:

Välj dina ord väl, annars åker du in i hets mot folkgrupp-lådan:

Trackback
RSS 2.0