Trycker in kunskap i hjärnan.

Sitter och lär mig att förklara mer ingående var Front Mutation (även kallat i-Umlaut), Grimm's Law, Pidginisation, Code-switching, Rhyme-patterns, The Great Vowel Shift och Proto-Language är. Visst vet man redan vad det är, men det gäller ju att kunna kort och koncist förklara det för någon annan också, och i korrekta termer, helst.

Hittills går det faktiskt riktigt bra, vilket alltid är skönt när man pluggar till en tenta, antar jag. Jag menar, det är inte så dödligt mycket den här tentan behandlar, egentligen, men ändå är det ganska mycket att hålla reda på. Jag menar, dels ska man ju lära sig skillnaderna mellan OE (Old English), ME (Middle English) och EmodE (Early Modern English), och dels så ska man komma ihåg vilka saker som tillhör vilken period. Det kan bli väldigt förvirrat annars, ja.

Men men, nu ska jag ta mig lite Enterprise, som belöning för några timmars plugg, och sen blir det la mer pluggande antar jag. Det sköna är dock att jag har flera timmar innan tentan imorgon, som jag kan ägna åt att panikplugga. Det är panikplugget som brukar vara skillnaden mellan G och starkt G/VG för mig, tror jag.


//Johanna, ingen annan.

Jag vet att ni har en åsikt om inlägget, så låt höra. Det finns inga dåliga åsikter, bara dåliga argument... Eller nåt annat halvsmart och halvdjupt crap.


Namn:
Bli ihågkommen här?
E-mail:

Namn på blogg/hemsida:

Välj dina ord väl, annars åker du in i hets mot folkgrupp-lådan:

Trackback
RSS 2.0